Als kind gaat Marius al op pianoles, en op zijn 16e koopt hij een prachtige elektrische gitaar.
Wanneer hij verhuist naar Assen ontwikkelt hij zich als tekstschrijver. Hij schrijft de bundel De Dreade Man (die weliswaar nooit uitgegeven wordt), maar die wel de basis vormt voor de eerste nummers van de Friese groep Reboelje die in ´87 wordt opgericht. De eerste albums van Reboelje: Skepper fan de Skepper en Magysk Theater (gebaseerd op het boek Steppewolf van Herman Hesse) zijn conceptalbums die indruk maken. Reboelje is één van de eerste dialect bands die tekstueel verder gaat dan de afgezaagde streektaalthema´s. Het nummer Sielesiik van de hand van Mariusz wordt mede door de support van Henk Westbroek en Jan Douwe Kroeske een Nederlandse culthit.


De optredens van Reboelje trekken weliswaar meer en meer bezoekers, maar blijven ook steeds meer beperkt tot het Noorden van het land. Er wordt een Reboelje fanclub opgericht, die zich kenmerkt door een fanatieke aanhang. Het Reboelje nummer Marije Maria wordt jaar na jaar verkozen tot het beste Friese nummer aller tijden. De productiviteit van Mariusz is aan het begin van het nieuwe millennium hoog. Hij schrijft nagenoeg alle nummers voor de laatste albums de Oere O en Wûnslân. Mariusz besluit echter zich in 2003 een tijdje terug te trekken uit de muziekwereld. Als hij in 2005 echter overgehaald wordt om als singer/songwriter een benefietconcert op te luisteren, begint het vuur weer te branden. Hij ontwikkeld een breed eigen solo-programma met een combinatie van nieuwe nummers en ook ouder werk met nieuwe arrangementen. Al snel wordt hij één van Frieslands meest gevraagd live-artiesten.


Als pianist/gitarist ontwikkelt Mariusz - live ondersteund door sequenzer - een unieke sound gebaseerd op dance, folk en underground. Invloeden zijn te horen van zowel Moby als Bram Vermeulen. Mariusz schrijft nu ook nummers in het stadsfries. Solo doet hij regelmatig optredens in kerkjes, cafees, theaters en op festivals. Het solo-album Wat west hat wie verschijnt. Waarvan een groot aantal nummers als single worden uitgebracht.

Vanaf 2012 doet Marius een aantal optredens met zijn band Mariusz & de Muzikanten. Er verschijnt een nieuw album: De nacht wachtet, dat zeer goed ontvangen wordt.

In 2013 voert de band samen met een aantal muzikanten, waaronder Mirjam Timmer (Twarres), de Rockopera ‘Swart Langstme’ (idee en tekst: Bart Kingma) op. Er komen nog vier singles uit met muziek van dit project die allen veel airplay krijgen.

Na een muzikaal rustige periode pakt Marius de Boer in 2017 de draad weer op. In oktober verschijnt hij na lange tijd weer op het podium, nu solo achter de piano. Zijn repertoire bestaat uit oudere en nieuwere nummers waarvan hij in de afgelopen 40 jaar de muziek of tekst heeft geschreven.

Last Updated (Friday, 10 May 2019 08:37)